Hvordan har skolestart egentlig gått?

Skoleåret 2025/2026 er i gang. Den 18. august ankom mange av elevene skolen og vi hadde nøye planlagt hvordan elevene skulle føle seg trygge i det øyeblikket de gikk inn hovedinngangen hos oss. Vi hadde som i fjor fordelt oss i fellesområdene med  turkise t-skjorter. Det var tydelig skilting og et program for dagen som skulle oppleves som strukturert, effektivt og igjen trygt. Ut fra tilbakemeldinger fra foreldre, elever og etter en evaluering gjort av oss ansatte, må vi si at vi klarte det. Vi har klart å gjøre oppstarten til elevene så trygg som mulig med god kommunikasjon og tydelige beskjeder om hva vi forventer av de, men også hva de kan forvente av oss.

Vi opplever tilstedeværelse i timene, gode samtaler, muntlig aktivitet – ja, flere pedagoger sier til og med at de aldri har opplevd et så godt klassemiljø og fellesskap så tidlig i skoleåret. Det må være et godt tegn. Vi opplever høy aktivitet i kantina, med inkludering, faste klassebord for å skape mindre usikkerhet, gode samtaler og mye latter. For noen litt mye lyd, men da har de muligheten til å trekke seg litt tilbake under måtidet.

Ansatte har blitt spurt om de kan komme med en uttalelse etter spørsmålet «hvordan har det EGENTLIG gått?» Svarene skal du få lese selvfølgelig.

Det er fint å se hvordan nye vennskap oppstår. Mange smilende fjes i timene. Herlig å komme på jobb og oppleve engasjerte elever som rekker opp hånda og er ivrige etter å bidra i timen. Vi har fokus på læring i et trygt fellesskap. 

Anne Mette, pedagog på Helse- og oppvekst
«Det er fint å se hvordan nye vennskap oppstår. Mange smilende fjes i timene. Herlig å komme på jobb og oppleve engasjerte elever som rekker opp hånda og er ivrige etter å bidra i timen. Vi har fokus på læring i et trygt fellesskap.»

Mange av elevene våre deltok på åpen dag eller private omvisninger og mange av de kunne fortelle at de ikke hadde vært en del av et fellesskap på mange år. 

 

Marius, pedagog
«Skolestarten i år har vært preget av en veldig spent og kanskje litt nervøs inngang for mange av oss. Disse følelsene ble etter dag èn byttet ut med voldsom positivitet og engasjement på huset her. Samtlige lærere jeg har snakket med forteller om høflige, blide elever som er med på det som skjer. Elevenes tilstedeværelse (særlig på vg1) har også vært svært god, noe som har ført til god forutsigbarhet og tid til relasjonsbygging og faglig kartlegging. Veldig gøy å være med på en sånn oppstart.»

Trine, Miljøterapeut
«En drømmeskolestart. Spente, nervøse, redde, håpefulle, motiverte og modige elever som raskt har funnet sammen og blitt en del av fellesskapet. Modige elever som byr på seg selv. De ser hverandre, bryr seg om hverandre og viser et unikt samhold. Jeg har sett elever som kom helt alene, redde og nervøse første skoledag, som nå går med hodet hevet og har etablert mange nye vennskap. Fra første skoledag har elevene vist engasjement og brukt ressursene sine i ulike aktiviteter etter skoletid som har bidratt til fellesskap og trygghet for mange.  Relasjoner knyttes på tvers av klasser, alder og bakgrunn. Fint å få være en del av fellesskapet ved Feiring.»