Sosialt tilbud

Miljøterapeutene planlegger og tilrettelegger mange aktiviteter for elevene og knyttet til skolens miljø, men er også opptatt av at elever selv tar initiativ til, planlegger og gjennomfører aktiviteter. Typiske aktiviteter ved skolen kan være ulike treningsaktiviteter i skolens gymsal, treningsrom og basseng, ulike sosiale/kulturelle aktiviteter, turer i skog og mark, aktiviteter i kreativt rom, musikk og LAN. 

Vårt aktivitetstilbud

Målet med vårt aktivitetstilbud er at elevene skal ha frisklivsfokus, men viktigst av alt for våre elever – følelsen av å være en del av et fellesskap. 

 

Skolen har et bassengområde som er tilgjengelig for elever og ansatte. Skolebygget har et godt utstyrt treningsrom med apparater for både kondisjon og styrke. Eget yogarom og spinningrom vil du også finne i våre lokaler.

Skolen har et eget musikkrom og skolen har ofte elever som oppretter et eget band/en gruppe og disse oppfordrer vi til å underholde på fellesarrangementer om det ikke blir for utfordrende for bandmedlemmene. 

Skolen har nylig innredet et godt utstyrt gamingrom. Ombyggingen av dette rommet har elevene engasjert seg i hele veien og det har resultert i at rommet har blitt et godt tilbud for skolens elever.

Om hund i skole

Elevene på Feiring videregående skole har nå muligheten til å kunne tilbringe noe tid i løpet av en uke med en av hundene som er tilgjengelige i konseptet «Hund i skole.»

 

Forskning viser at vi får lavere blodtrykk, senket puls og at vi utskiller hormonet oksytocin, som gir en følelse av ro, trygghet og tilfredshet, når vi er sammen med dyr.

 

Elevene skal sammen med lærer eller en av miljøterapeutene booke den hunden de ønsker tid med og hver tirsdag vil hundene være tilgjengelige for elevene der de kan gå en tur, gi kos, stell og godbiter. Noen vil kanskje oppleve at dette konseptet og tiden med hunden vil gjøre at det blir enklere å bli kjent med våre ansatte, men det kan også oppleves lettere å ha en samtale, noe de kanskje ikke ville hatt uten hunden.

 

Et sitat sier: «Hvis du ser på en hund og ikke umiddelbart føler kjærlighet, da er du en katt». Du er ikke en katt om du ikke føler kjærlighet når du ser en hund. Det å føle kjærlighet er individuelt og for våre elever er det valgfritt å tilbringe tid med hundene i Hund i skole. Kanskje noen får lyst til å være med etter en stund, kanskje noen vil se på hundene, men ikke være tett på dem og kanskje noen av de som ikke føler kjærlighet når de ser en hund, kan oppdage at hunder ikke er så aller verst å være i nærheten av.

Hund i skole har blitt brukt ved flere anledninger i vurderingssituasjoner. En luftetur med firebente kan resultere i at pulsen senkes, angsten minkes og vuderingssituasjonen oppfattes mindre skremmende.