Et brev til oss fra Selma
Et brev til oss fra Selma
Til Feiring videregående skole
Det har betydd mye å ha fått den muligheten til å gå hos dere. Da jeg opplevde det å ikke blitt tatt seriøst, eller hørt på da jeg kom med mine utfordringer og ble bare satt til siden når det ikke fantes rom for tilrettelegging. Slet mye med skolen jeg gikk på da jeg ikke hadde det bra på skolen noe som resulterte på mye fravær, mer usikkerhet og mista helt troen på meg selv. Rådgiver ved skolen kom med et tilbud om å søke på Feiring Videregående og jeg tok sjansen å prøvde og kom inn på VG1 Helse og oppvekst høsten 2023. Gikk to år hos dere og i dag er jeg lærling innen barne og ungdomsarbeider faget. Hadde jeg ikke fått den muligheten til å gå hos dere så jeg aldri klart skole. Så det å gå ifra til å ha null tro meg selv til å faktisk til få troen på meg.
Jeg følte på ekstremt mye støtte ifra alle kanter, ble tatt seriøst, hørt og sett på den måte som gjorde at mye av usikkerheten forsvant og ble mer trygg på meg selv og andre. Var masse god tilrettelegging ifra lærere og masse gode samtaler med miljøterapeutene på skolen. Miljøterapeutene var alltid der når man ønsket en prat, om man ville spille eller bare at man trengte trygghet. Man fikk den hjelpen man trengte uavhengig om det var i skoletiden eller på fritiden. Alle er der uansett hva enn det skulle være. Fikk den tilretteleggingen jeg ønsket i skolehverdagen noe som gjorde at hverdagene gikk mye lettere. Da det kommer til ansatte så ble man alltid godt tatt imot av alle sammen, ikke bare av lærer men til og med de som jobbet på kjøkkenet.
Da jeg først begynte hos dere så hadde jeg null troen meg selv, var usikker på alt og alle og ville bare gi opp skole og dra hjem igjen. Men etter mye hjelp i alle fag på skolen og gode samtaler etter skolen, så fikk jeg mer og mer troen på meg selv. Det er ikke bare skole og fagene men det å bli kjent med folk ifra alle kanter. Da jeg begynte så turte jeg ikke å snakke med noen eller se på noen. Men jo mer man ble kjent med folkene der oppe så var det ikke like skummelt. Har nå fått minner og venner for livet. Det å ha venner som står å støtter deg gjennom tykt og tynt det fikk jeg skolen. Det hjalp mye på hvordan jeg ble som person etter jeg var ferdig, skal ikke lyve at jeg savner det noe enormt mye. Men veldig glad at man kan ha kontakten med de.
Det å gå på internat gjorde at skole ikke bare ble skole. Det at man kunne være sammen etter skolen gjorde at det ble mer trygt å være på skolen. Kunne av og til bli mye men det å kunne ha en egen plass å trekke seg tilbake og slappe gjorde mye at det man kunne prestere bedre på skolen og være mer sosiale på fritiden. Om man enten satt på hyblene til hverandre eller satt oppe i resepsjonen og være med flere. Men har hatt en så fin oppleve og fått så mye hjelp med alt om det er ifra miljøterapeuter, elever, lærere eller de som jobba kjøkkenet så er de alltid der med en hjelpende hånd.
Da jeg kjente at jeg begynte å lykkes var da jeg fikk de første karakterene mine. Da jeg aldri har vært en mester på skole never ever. Men det å få så god hjelp med skole og den tilrettelegging som passer gjorde så mye bra. Kjente også ufattelig på lykke da jeg sto med det arket i hånda siste skoledag og bare shit jeg har bestått to år her. Klare jeg skole noe som har vært vanskelig for meg, så klare jeg alt.
For å si det sånn hadde jeg aldri gått på Feiring, så hadde jeg aldri kommet så langt som jeg er i dag med lærling innen et yrke jeg trives så ekstremt bra i. Ikke minst alle de flere tusen samtalene jeg har hatt de som jobber på skolen om det har vært faglig eller ikke. Så føler jeg valgte helt riktig skole og utdanning utifra det jeg vil jobbe med.
Jeg har blitt mer trygg på meg selv, jeg har blitt mer gi litt fingeren i at ja noen folk vil stå på siden å trekke deg ned. Men jeg må heve meg over det å stå på beina, heldigvis har jeg arvet en kjempestor stahet så den har vært kjempe nyttig i tider der man bare har lyst til å gi opp. Jeg har blitt mer trygg på å dele mer av meg selv, by mer på meg selv. Det er ekstremt stor takk til alle på Feiring som har hjulpet meg gjennom gode og vonde dager. Så alle ansatte på Feiring dere vil alltid ha en stor plass i hjerte mitt.
I dag er jeg førsteårs lærling på en skole i Kristiansand. Der jeg er på 2.trinn og SFO. Jeg trives noe innsides mye, ingen dager er like vi gjørs mye forskjellig. Det å kunne jobbe med barn har gitt meg så mange nye gode opplevelser. Noen barn er skikkelig frampå å kaster seg i armene på deg i det du kommer inn døra mens noen er mer skeptiske. Det å komme på jobb er det beste med hele dagen, jeg kunne ikke fått enn ber plass. Jeg har verdens beste veileder og gode kolleger som støtter meg og hjelper. Jeg lærer så mye forskjellig hver dag og jeg elsker at det ikke er teoretisk som skole, men praktisk læring. Jeg finner ikke mer ord på å skrive men jeg elsker jobben min og plassen jeg har kommet på så mer jeg ikke å si. Jeg storkoser meg på jobb hverdag er alltid latter.
Tips til alle: aldri gi opp, du klarer så mye mer enn det du selv tror!

