Tilrettelegging i kroppsøving

Når vi har besøk ved Feiring videregående skole, av elever som vurderer oss som utdanningssted, er det mange som gruer seg til noen enkelte fag. Et av fagene flere synes er en stor utfordring å delta i er kroppsøving. Mange har hatt fritak ved tidligere skolegang eller manglet karakter av ulike årsaker. Denne utfordringen har vi hatt et ønske om å ta tak i for våre elever og vårt mål er at hver enkelt elev skal oppleve mestring, de skal tørre å bli med og de skal oppleve fellesskapet i en skoletime som de tidligere har valgt og ikke møte opp i.

Så hvordan kan vi klare det sammen?

Alle skal føle seg trygge og de skal ikke føle at de «driter» seg ut, som ungdommen sier. Vi gjennomfører oppstartsamtale der eleven og pedagogen blir bedre kjent.

Vi må starte før elevene ankommer gymsalen til første time. Vi må starte med en forventningsavklaring med fokus på trygghet. Hvilke forventninger har eleven, og hvilken forventning har pedagogen? Hva har vært utfordringen i disse timene tidligere, hvilke aktiviteter er utfordrende å delta i og hvorfor? Ved å få denne informasjonen, blir vi kjent med eleven og vi kan starte arbeidet mot oppmøte og mestring.

Pedagogenes arbeid

Pedagogene tar en grundig vurdering om hvilken aktivitet de skal gjennomføre og noen ganger må de være spontane eller snu om på planene i det elevene ankommer timen. Noen elever trenger en avtale om egentrening når motivasjonen er på bunn, noen elever møter i døra og kan fortelle at i dag er en dårlig dag. Ja hvordan kan vi da skape en bedre dag, eller i hvert fall bidra til at eleven ikke får fravær denne timen, men faktisk øker sin sjanse til å få vurdering og bestått i faget? Egentrening er et behov for noen i perioder og der er vi nøye med å følge opp at elevene gjør det som står i avtalen, en avtale mellom pedagogen og eleven. En individuell avtale. Dokumentasjon på aktiviteter under egentrening skal leveres og vi kan da vurdere om eleven har nok faglig kompetanse i faget. Allikevel ønsker vi å begrense den teoretiske delen i akkurat dette faget, for elevene våre opplever gjerne at det kan bli nok teori.

Vi arrangerer nye aktiviteter til hver time, for å skape motivasjon, variasjon og for at alle skal oppleve å delta i aktiviteter de kan mestre. Opplever vi at en aktivitet fungerer godt i klassen, arrangerer vi selvfølgelig denne flere ganger. Treningsrommet blir hyppig brukt, der kan man trene styrke eller ta en «tur» på mølla. Vi har undervisning i styrkerommet, i gymsalen og vi bruker utearealet og naturen. Vi har også et basseng tilgjengelig som kan brukes, men elevene som av ulike årsaker ikke ønsker å delta i svømming, får velge bort dette.

Egentrening, hva innebærer det?

Noen kan tenke «åh, så digg med egentrening, da kan jeg slække litt.» Neida, vi følger med selvfølgelig, for vi ønsker at du skal bestå i faget og det kan vi ikke bidra til om du «slækker». Går du tur eller jogger en avstand, må dette dokumenteres med Strava eller lignende. Vi hjelper elevene å sette egne mål der vi også har noen krav og forventninger, samtidig som at målene skal være realistiske og overkommelige. Kommunikasjon er viktig og vi vet at elevene ved skolen som kommuniserer med pedagogen om dagshumør, ønsker og behov er de elevene som deltar mest i timene og som derfor opplever mest mestring – og mestring trenger vi jo. Vi arbeider mot vår visjon, læring i et trygt fellesskap – også i kroppsøving.